A vietnami hbor lgi csati a konfliktus egyik vitatott, sok elemz ltal kiveszett aspektusai kz tartoznak. Egyfell ez volt az a terlet, ahol az amerikaiak minden msnl nagyobb flnnyel rendelkeztek, msfell pedig risi eltrsek mutatkoznak - ez persze igaz a tbbi fegyvernemre is, de ennyire azrt nem ersen - a kt fl ltal a megsemmistett kikiltott replgpek s helikopterek mennyisgben. Az viszont ktsgtelen, hogy a hborba a levegbl is bven szllt al a hall, melyet most a HPS munkjban lhetnk meg - szerencsre csak a monitorok eltt.
A program egyik legnagyobb varzsa az sszetettsgben rejlik - a replgpeknek, de akr a fldi egysgeknek is temrdek parancsot adhatunk, melyeket akr ssze is kapcsolhatunk. Ezeket a parancsokat a replk, vagy gurul harci jrmvek nem vakon hajtjk vgre, hanem bizonyos esemnyek bekvetkeztekor, melyeket szintn mi hatrozhatunk meg. Pldul kiadhatjuk a jrrzs parancst egy radarral felszerelt feldert replgpnek, sszekapcsolva egy olyan utastssal, hogy amennyiben az ellensg raktkkal prblja meg kiszrni a feldert szemt, a gp szabaduljon meg csatolt zemanyagtartlyaitl, aminek hla gyorsabban rhet ki a veszlyes lgtrbl.
Ha mr az zemanyagnl tartunk, ez a meglehetsen fontos elem sok jtkban nem kap megfelel hangslyt - nem egy programban repkedhettek gpeink akr az idk vgezetig jratlts nlkl. Nem gy a War Over Vietnamban, mely jtkban bizony egy mterrel sem replnek tovbb a replk, mint amennyi kerozin van bennk. Fontos teht az tvonalak megtervezsnl a fogyasztst is figyelembe vennnk - egybknt arra is adhatunk utastst, hogy a pilta egy bizonyos mennyisg alatt vegyen le a tolerbl, vagy a sebessgbl - mivel ha a dzsungel felett fogy el a nafta, akkor bcst mondhatunk a gpnek!
A program kldetsei ugyan vals idben zajlanak, viszont brmikor lelassthatjuk, vagy ppen meg is llthatjuk a misszikat. A huszonhrom kldetst szmll kampnyban a legtbb misszit akkor hajthatjuk vgre sikeresen, ha a valamennyi rendelkezsnkre ll fegyvert bevetjk. Pldul a Son Tay elleni offenzvt csak akkor nyerhetjk meg, ha a kldetsben egyarnt rszt vesznek a vadszreplgpek, az F-105-s fldi clpontokat tmad gpek, a magasabbrl tmad bombzk, s termszetesen a megannyi filmben ltott helikopterek.
A HPS Simulations egy rszletes, a hbor minden elemt rint katonai stratgit prblt meg sszehozni, s ez sikerlt is nekik. Az ilyen tpus jtkoknak kzs nevezje, hogy vagy csak funkcionlis grafikval rendelkeznek, vagy ugyan az elemek szpen kerltek megrajzolsra, viszont a videokrtya 3D-s kpessgeit nem birizglja a jtk. A War Over Vietnam az utbbi kategriba tartozik - a replgpeket, valamint a clpontokat szp kis ikonok reprezentljk, mg a lefel hull bombk apr pontocskk kpben jelennek meg. Ennek negatv oldala, hogy azok a jtkosok, akiknl alapvet a remek grafika, eleve tvol maradnak a programtl, pozitv fele viszont az, hogy egy szernyebb masinn is tkletese fut a jtk.
Mint minden valamire val stratgihoz, a War Over Vietnamhoz is mellkeltek a fejlesztk egy igen rszletes szerkesztt. Ez az editor ezttal azonban kt feladatot is remekl ellt. Egyfell termszetesen lehetsget biztost a jtkosoknak, hogy meglmodjk sajt terepeiket s kldetseiket, vagy ppen olyan tkzeteket tervezzenek meg, melyek ugyan a hborban szerepeltek, de a jtkbl kimaradtak. A szerkeszt msik funkcija, hogy amolyan tutorialknt gyakorlplyt biztost a jtkosoknak, hogy kiprbljanak klnfle taktikkat, vagy azt, hogy mire lett volna kpes az les kldetsekben leltt repl, ha msmilyen fegyverzettel, vagy tbb zemanyaggal kldtk volna harcba.
A War Over Vietnamrl egy dolgot biztosan elmondhatunk: rtegjtk. Ktsgtelen, hogy a stratgiai kategrin bell vannak prblkozsok - Warcraft III, Spellforce, Age of Mythology - melyekkel nemcsak a fanatikus stratgk tltttk idejket. Nos, a HPS alkotsa nem tartozik ezek kz, de aki tnyleg rajong a stratgiai kategrirt, s mg a vietnami hbor trtnete sem hagyja hidegen, az kellemes szrakozst tallhat e programban.
|